Friday 24 December 2021

2 BAHAGIAN JAHIL RAMAI SELALU KELIRU

2 BAHAGIAN JAHIL RAMAI SELALU KELIRU


Sebab ada yang tanya, saya nama pena Puteri Nur Cahaya ni pun jawablah. 😊
Terima kasih yang bertanya ya. 😍👍


Blog Panji Alam Nusantara sudah tukar nama ni memang saya khususkan kongsi perkara-perkara berkaitan agama, aqidah dan scammer (penipuan). Termasuklah pengalaman saya di scam oleh si gila isim. Jika Blog iEta tu lifestyle, pengalaman saya dan pembaca Blog saya. 



Jahil, bahagian jahil, jahil murokkab, jahil basit, adab, ilmu agama, gila, usah jadi gila, gila isim, gila meroyan, mabuk ketum, berhalusinasi
Mengaku sebagai sesiapa pun saya tidak pernah. Apatah lagilah hendak berkompromi dengan gang syirik, khurafat atau gila isim perkara akhir zaman, alam ghaib dan hal keturunan. Buang masa berhalusiasi seperti gang psikik scammer penunggang agama tu buat apa? 😒🤭


Baiklah saya menulis Blog. Boleh juga menjana kewangan seperti saya buat bermula tahun 2013 sehingga tahun 2015 dahulu. Boleh sahaja dengan pelbagai cara sebab dari Blog saya boleh buat duit dan dengan laman sosial saya boleh dapatkan sales. Ramai tidak faham kaedahnya. Tiada ilmu laman sosial hendak menipu saya. Sekali kena tiaw terciduk langsung meroyan tidak ketentuan hala. 😁


Saya guna kaedah saya sendiri tidak meniru orang lain. Alhamdulillah saya juga ada silibus saya sendiri. 😊😍


Menulis ini hobi saya. Ada atau tiada job, saya tetap juga menulis. Saya suka tulis pengalaman sendiri. Suka berkongsi tips kehidupan, tips bisnes dan tips laman sosial. Saya anti scammer dan saya anti paranoid gila isim. Beranilah hendak scam saya? Saya dapat tahu, siaplah satu dunia tahu kau itu scammer. 😌


Selain ruang buat duit, Blog juga medium pengiklanan dan dakwah. Ada yang hendak tahu rahsia sosial media boleh follow mana-mana sahaja Blog dan laman sosial saya. Jangan kita sempitkan pemikiran kita bisnes tiada kaitan dengan aqidah. Sebenarnya dengan menjaga aqidahlah kita dapat banyak rezeki melimpah-ruah. InShaaAllah. 👍


BAHAGIAN JAHIL [Sumber asal]

Jahil, bahagian jahil, jahil murokkab, jahil basit, adab, ilmu agama, gila, usah jadi gila, gila isim, gila meroyan, mabuk ketum, berhalusinasi
Begitulah yang selalunya terjadi. Ada juga yang sudah tahu idola mereka itu cuba menyesatkan tetapi akibat taksub, ikut sahaja seperti lembu dicucuk hidung. 


Dalam hal ini, selalu saya dengar Ustaz sebut jahil murokkab. Pelik juga saya. Lalu satu hari saya carilah. Kebetulan pula ada yang bertanya. Saya taip bahagian jahil. Jumpa penerangan di portal Pejabat Mufti. Rupanya jahil ni ada 2 bahagian. Saya sudah lama kongsikan di dalam Channel telegram Panji Alam Nusantara. Hari ini saya ingin kongsikan pula dalam blog saya ni. 


Pertama : Jahil Basit (الجَهْلُ البسيط)


Menurut para penulis kitab Al-Mu’jam Al-Wasith, 

Jahil basit adalah suatu ibarat yang diletakkan kepada sesiapa yang kita selamat dari kejahilannya (iaitu kejahilannya tidak membawa kemudaratan kepada orang lain).


Manakala Imam Ibn al-Qayyim menyatakan bahawa maksud jahil basit ini adalah : 

Seseorang itu) tidak mempunyai makrifah (pengetahuan) namun dia tidaklah menimbulkan keraguan kepada hal sebaliknya’’. Rujuk Badai’ Al-Fawaid, Ibn Al-Qayyim (4/209).


Ia bermakna, 

seseorang yang jahil dalam kategori ini tidak mempunyai pengetahuan sebenar terhadap sesuatu isu

Namun dalam masa yang sama dia tidak menimbulkan dakwaan bahawa dia berada di pihak yang benar dan pihak yang berlawanan dengannya itu salah. Iaitu dia tidak menimbulkan keraguan kepada orang lain dalam hal tersebut.


Kedua : Jahil Murakkab (الجَهْلُ المرَكَّب)


Definisi jahil murakkab adalah : 

Suatu ibarat yang diletakkan kepada seseorang yang kita tidak selamat dari kejahilannya (iaitu kejahilannya memberi mudarat kepada orang lain)’’. Rujuk Al-Mu’jam Al-Wasith.


Di sisi Ibn Al-Qayyim pula 

jahil murakkab pula adalah kejahilan tokoh-tokoh pegangan yang bathil". Rujuk Badai’ Al-Fawaid, Ibn Al-Qayyim (4/209).


Penutup


Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa jahil basit tidaklah dianggap sebagai suatu yang tercela selama mana seseorang itu tidak menyebabkan kemudaratan terhadap orang lain dari kejahilannya itu.


Manakala jahil murakkab adalah suatu sifat yang tercela. Ini kerana, bukan sekadar dirinya jahil bahkan dia mempertahankan kebatilan tersebut dengan menganggap ia sebagai suatu kebenaran. Justeru, kemudaratan darinya lebih banyak dan berganda terhadap orang lain.


Akhir kalam, kami berdoa semoga Allah S.W.T sentiasa memuliakan kita semua dengan ilmu dan menjauhkan diri kita dari bersikap sombong terhadap kebenaran. Aamiin.


Semoga Jabatan Agama Islam, Pejabat Mufti dan JAKIM sentiasa tegas, cekap dan teliti dalam mengeluarkan dalil dan fatwa atas dakwah untuk Allah SWT.


 همبا الله الحقير والفقير الى رحمة الله  


Nama pena, 


No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER
Saya tidak bermusuh dengan mereka tetapi mereka telah berkelakuan biadap di facebook, melalui whatsap, telegram atau bersemuka.

Mereka adalah bomoh ilmu hitam, psikik scammer penunggang agama, kumpulan ajaran sesat gila isim memesongkan aqidah menganiaya, ugut, ghibah (mengumpat), tohmah, fitnah, caci-maki, hamun, mencarutkan, mengaibkan JENAYAH CYBERBULLY BODY SHAMING AQIDAH, MINDA, JIWA, NIQAB DAN KETURUNAN saya bermula tahun 2015, 2020, 2021 hingga kini.

PDRM sifatkan mereka semua ini psikik dan scammer penunggang agama. Mereka ini kurang kasih sayang ghibah hal saya di laman sosial mereka pada tahun 2015, 2020, 2021 dan 2022.

Antaranya, Najeeb Abdullah, Saidila Abdul Rahman, Adnan Ibrahim (Tiffin Biru), Amir Shahmi Md. Ali, Mohd Nuur Fahmy Nuur Massailan (Fahmy Adam), Ahmad Fadzli Yusof (Ahmad Fadzli AlBasuti), Tengku Asmadi Tengku Mohammed (DTA), Abdul Malek Abdul Halim (Cikgu Malek Wirajaya), Shaiful Rizuwa, Azrul Hisham Abd Halim, Sayf Al-Malawi, Muhammad James Baven, Muhammad Anis Hassan (Haniz Zerstoren), Muhammad Arifin Rizkin (Muhd Arifin), Juliana Hussein (Lyana Bajana), ليلي حيليدين، Tengku Azrul Hamdi Tuan Zolkapeli (Jalak Lenteng XI), Muhammad Anuar Ibrahim (Cikgu Nuar), Nasri Mardi Ismail (Cikgu ie), Syazrul Fadzly (Li), Wan Amir, Lynn Lyana Leen, Mohd Siddiq (Haris Kersani), Panglima Indra Shahril, رمضان ليستاري, Raja Rozieda Gee dan ramai lagi pentaksub bodoh mereka. Apa sahaja yang mereka maki-hamun, sindir, umpat, mencarut, aibkan saya melalui like, comment, share kembali semula kepada mereka.

DILARANG :
1) Minta sedekah secara online.
2) Mengumpat hal orang tiada kaitan dengan saya.
3) Kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak mahu dengar dan saya tidak suka.
4) Sembang kosong.

BERIKLAN.
Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com

TERIMA KASIH
Terima kasih sudi berkunjung dan komen. Silakan kongsi untuk manfaat ramai. Sebarang cadangan dialu-alukan dan pertanyaan sila email ke panjialamnusantara@gmail.com

Penulis nama pena,
Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta.

ARTIKEL TERKINI

BOMOH SCAMMER PENUNGGANG AGAMA GILA

PSIKOPAT BOMOH SCAMMER PENUNGGANG AGAMA   (Moga pembaca mudah faham. Kesulitan mohon maaf 🙏). Beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta...