Monday 15 August 2022

MITOS KEKELIRUAN DAN SALAH FAHAM

MITOS KEKELIRUAN DAN SALAH FAHAM [Asal]


Mitos dan kekeliruan salah faham, Nyi Roro Kidul, Nyai Blorong, jaga akidah, jaga aqidah, jauhi syirik, jauhi kumpulan ajaran sesat
Ini kisah Nyi Roro Kidul dan Nyai Blorong.


Bahasa jawa sedap bunyinya.

Nyi bermaksud Penjaga
Roro bermaksud Laut
Kidul bermaksud Selatan

Ianya telah disalah-guna menjadi perkara sesat berunsur sihir, syirik dan khurafat hingga menjadi upacara ritual berbentuk pemujaan ruh akibat terpengaruh dengan alam mistik dan misteri.

Mengikut kisah mulut ke mulut, ramai terkeliru di antara Nyi Roro Kidul dan kembarnya Nyai Blorong.

Nyi Roro Kidul adalah seorang wanita yang beragama Islam manakala yang dikatakan kembarnya, Nyai Blorong seorang yang belum Islam.

Apabila meningkat dewasa masing-masing menjadi kebanggaan orang tua mereka disebabkan ketangkasan mereka bermain pedang, ilmu kerohanian dan kebatinan mereka yang sangat tinggi..

Diringkaskan cerita, Nyi Roro Kidul telah diamanahkan untuk menjaga lautan sebelah Selatan manakala kembarnya di sebelah Utara. Akibat iri-hati dan hasad dengki Nyai Blorong telah menyamar sebagai Nyi Roro Kidul dan menghasut semua pengikut Nyi Roro Kidul berpaling tadah menyokong Nyai Blorong. 

Maka membawa hati merajuklah Nyi Roro Kidul lari masuk ke dasar lautan hidup beribadah sehingga akhir hayatnya. Allah empunya kuasa, Nyai Blorong telah bertukar berkepala ular penuh di kepalanya tidak semena-mena hasil solat hajat dilakukan oleh Nyi Roro Kidul yang amat berkecil hati rasa diri teraniaya oleh kembarnya yang tidak habis-habis berkelakuan tidak seperti Mukmin yang Muslim sering menyamar sebagai dirinya.

Keduanya bertarung sengit sebelum salah seorangnya pergi menghadap Ilahi pencipta diri. Yang tinggal, tidak dapat berbuat apa-apa disebabkan ular melingkar di atas kepalanya berakhir dipatuk ular sewaktu sedang tidur lena.

Ritual iaitu pemujaan pantai yang kerap dilakukan dukun pawang memanggil ruh Nyi Roro Kidul berketurunan kerana mahu mohon keampunan akibat perbuatan percayakan penyamaran saban tahun hanyalah memanggil, menyeru jin bangsa iblis penyamaran yang hanya merosakkan aqidah pemikiran supaya berbuat perkara dosa besar syirik menduakan Allah SWT menjadi semakin berlarutan. 

Wanita sering diperalatkan untuk mencari tahu perkara ramalan berkaitan lautan dan bencana alam. Ada juga yang merelakan diri diresapi jin dan ada yang dijadikan perantara pawang dan dukun berkomunikasi dengan jin dengan alasan untuk perawatan. Semuanya sudah menjadi sebati sebagai sebuah kepercayaan aqidah dipesongkan. Hanya mereka yang berpegang teguh dengan Allah SWT sahaja tidak mudah terpesong aqidah mereka. Berdoalah kita semua tidak terpesong aqidah kita disebabkan taksubkan perkara alam ghaib, mistik dan misteri melampaui batasan Islam. Bertaubatlah yang pernah berbuat ritual puja seru jin yang ditaksubkan dianggap sebagai leluhur. 

Moga Mitos kekeliruan dan salah faham ini dapat kembalikan kita kepada mentauhidkan Allah SWT dengan sebenar-benar iktikad sepenuhnya hanya Allah SWT pemilik, penjaga dan penguasa sekalian alam. Bukanlah berbuat dosa besar syirik menduakan Allah percayakan alam ghaib sebagai pasak bumi ini seperti kumpulan ajaran sesat gang gila isim akhir zaman teori konspirasi pelampau, gila isim keturunan ghaib, gila isim makrifat sesat taksub (obses) kan. 🤭


وااله اعلم بالصواب



PETUA LAMAN SOSIAL 

  1. Tabayyun (semak)lah dahulu setiap apa yang hendak disebar dan kongsikan. Kadangkala perkongsian itu menyebabkan diri dan ramai terpesong aqidah. Contoh, kongsikan video orang yang gila isim taksubkan perkara melibatkan kepercayaan sesat (sihir, syirik dan khurafat). 
  2. Jari yang kongsikan dan mata yang melihat tetapi buat tidak tahu perkara sesat dilakukan akan dihisab. Sedangkan urusan diri pun tidak selesai lagi, sibuk kongsikan perkara memesongkan akidah. Ilmu agama tidak dikongsikan. Yang sesat, sibuk pula dikongsikan. Sudah dinasihatkan, taufiq dan hidayah bukanlah milik kita. Allah SWT yang empunya. Ingatlah, setiap penulisan, video dan perkongsian kita dihisab di yaumul mahsyar kelak.
  3. Facebook saya digodam lagi. Ramai friendlist hilang dari radar. Di SocMed ada pelbagai anutan kepercayaan, pelbagai bangsa dan pelbagai jenis profession termasuklah dari kalangan Jabatan Agama Islam dan PDRM. Berkawanlah dengan baik. Jagalah adab budi bicara kita. 
  4. Jika saya tahu sesiapa yang add saya sebagai rakannya adalah kalangan kumpulan ajaran sesat saya memang tidak accept sebagai friendlist atau followers saya. Jika saya dapati mereka terlibat dengan kumpulan ajaran sesat saya remove terus dari friendlist atau follower saya.
  5. Mudah sebenarnya hendak viral cara yang murni di laman sosial. Gunakan semua laman sosial yang ada jika mampu. Saya juga ada kongsikan tips dan pengalaman saya pada setiap laman sosial saya. 
  6. Sekadar makluman, jatuh haram plagiat (copy paste) idea / penulisan / video / hasil kerja orang lain jika dapat followers dan duit tanpa keizinan dan tidak diletakkan sumber rujukan asal. Jagalah keberkatan rezeki. 

PERKEMBANGAN TERKINI,
  1. Hobi saya menulis. Seronok menulis ni. Saya suka menulis dalam Blog-blog saya. Blog ni dunia yang global. Seluruh dunia boleh membaca. Saya tidak menjual ilmu saya. Saya tidak hidup dari hasil coaching, seminar, kursus dan tidak menerima sebarangan jemputan kolaborat dan sebarangan peserta untuk kesemua program saya selepas tahun 2021. 
  2. Saya suka kongsi info, tips laman sosial dan tips bisnes pengalaman saya sendiri. Saya suka jenaka dan pemandangan indah. Pada saya, kita hidup mesti gembirakan hati sendiri dengan apa jua cara kita suka nikmati sebelum kita mati. 
  3. Atas saranan Suami, saya fokus menulis termasuklah menulis ebook, fokus urusan hantar ambil anak-anak bersekolah dan suami ke pejabatnya. Alhamdulillah wang ringgit, makan, minum pakai cukup Suami saya sediakan. 
  4. Alhamdulillah, buku Antologi Puisi 'Lukisan Kata di Kanvas Jiwa' sudah siap. Terdapat tiga (3) puisi saya bersama 28 orang penulis seluruh Malaysia. Stok terhad untuk dua (2) orang sahaja. Peminat puisi amat digalakkan memiliki buku ini. Berminat mesej sahaja Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta (Sila klik).
  5. Saya sedang siapkan ebook berkaitan 'Gila Isim' dan 'Kumpulan ajaran sesat'. 
  6. Kebatilan dan kesesatan akan terus hidup tidak akan lupus. Begitu juga senarai nama ahli 'kumpulan ajaran sesat penganut akhir zaman (ilmu fitan @ preppers) teori konspirasi pelampau, pemberontak negara, gang gila isim, paranoid akhir zaman teori konspirasi, gila isim alam ghaib, gila isim keturunan ghaib, gila isim makrifat sesat, kuat berhalusinasi dan kuat menakut-nakutkan awam' ini akan tetap kekal dalam laporan polis dan Jabatan Agama Islam. 
  7. Review (promosi) produk atau syarikat saya sudah kurangkan. Jika ada hanya dengan rakan-rakan terdekat saya sahaja.
  8. Alhamdulillah 33 tahun saya  di dalam bidang  pemasaranPerkongsian hal-ehwal bloggingsocial media dan zero cost online marketing saya secara percuma, boleh follow laman-laman sosial dan blog saya di bawah. Terima kasih. Harap maklum.





PENULIS NAMA PENA,
  • Suri rumah sepenuh masa.
  • Multitasking.
  • Lifestyle Blogger.
  • Marketer. 
  • Content creator.
  • Berkongsi apa sahaja. 
  • Berpengalaman social media coach.
  • Panjang lebar siapa saya (sila klik)
  • Founder 
  • Bukan Guru Silat, bukan perawat, bukan guru ilmu kebatinan dan kerohanian.
  • Pernah termasuk ke alam separanormal hampir mati nyaris hilang nyawa hingga terkeliru akibat perbuatan dengki khianat guru-guru silat ajaran sesat menjadikan saya sebagai perantara mereka berkomunikasi dengan jin bangsa iblis laknatullah'alaih.
  • Hanyalah Lulusan Pondok 4 Thanawi, Graduate Institute of Information Technology Cosmopoint (KLMU) dan Siswazah  Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Space jurusan Sains serta Pendidikan (Pengajian) Islam.
  • Mantan Guru Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), meletakkan jawatan sebab urusan perniagaan.
  • Mantan Guru Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), meletakkan jawatan sebab urusan perniagaan.
  • Mantan Penolong Guru Besar SRIP meletakkan jawatan sebab sambung belajar. 
  • Mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) pada tahun 2016. Meletakkan jawatan dari JAWI sebab sakit kronik slipped disc. Alhamdulillah sembuh dengan izin Allah tanpa suntikan steroid, voltaron dan tanpa pembedahan.
  • Anti ajaran sesat (sihir, syirik, khurafat) doktor perawat Guru Silat Seni Gayong Makrifat, Guru Silat Seni Gayong Malaysia dan Harimau, Coach pengamal silat selimpang merah, tenaga pengajar Silat Seni Gayong Fatani Putrajaya kurang ajar, tenaga pengajar Silat 7 Langkah kurang ajar dan anti gang gila isim paranoid akhir zaman teori konspirasi pelampau. (PDRM maklumkan mereka ini psikik dan scammer penunggang agama).

PERKARA BERKAITAN 

Boleh tekan warna biru di bawah ini. Selamat membaca. 👍

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER
Saya tidak bermusuh dengan mereka tetapi mereka telah berkelakuan biadap di facebook, melalui whatsap, telegram atau bersemuka.

Mereka adalah bomoh ilmu hitam, psikik scammer penunggang agama, kumpulan ajaran sesat gila isim memesongkan aqidah menganiaya, ugut, ghibah (mengumpat), tohmah, fitnah, caci-maki, hamun, mencarutkan, mengaibkan JENAYAH CYBERBULLY BODY SHAMING AQIDAH, MINDA, JIWA, NIQAB DAN KETURUNAN saya bermula tahun 2015, 2020, 2021 hingga kini.

PDRM sifatkan mereka semua ini psikik dan scammer penunggang agama. Mereka ini kurang kasih sayang ghibah hal saya di laman sosial mereka pada tahun 2015, 2020, 2021 dan 2022.

Antaranya, Najeeb Abdullah, Saidila Abdul Rahman, Adnan Ibrahim (Tiffin Biru), Amir Shahmi Md. Ali, Mohd Nuur Fahmy Nuur Massailan (Fahmy Adam), Ahmad Fadzli Yusof (Ahmad Fadzli AlBasuti), Tengku Asmadi Tengku Mohammed (DTA), Abdul Malek Abdul Halim (Cikgu Malek Wirajaya), Shaiful Rizuwa, Azrul Hisham Abd Halim, Sayf Al-Malawi, Muhammad James Baven, Muhammad Anis Hassan (Haniz Zerstoren), Muhammad Arifin Rizkin (Muhd Arifin), Juliana Hussein (Lyana Bajana), ليلي حيليدين، Tengku Azrul Hamdi Tuan Zolkapeli (Jalak Lenteng XI), Muhammad Anuar Ibrahim (Cikgu Nuar), Nasri Mardi Ismail (Cikgu ie), Syazrul Fadzly (Li), Wan Amir, Lynn Lyana Leen, Mohd Siddiq (Haris Kersani), Panglima Indra Shahril, رمضان ليستاري, Raja Rozieda Gee dan ramai lagi pentaksub bodoh mereka. Apa sahaja yang mereka maki-hamun, sindir, umpat, mencarut, aibkan saya melalui like, comment, share kembali semula kepada mereka.

DILARANG :
1) Minta sedekah secara online.
2) Mengumpat hal orang tiada kaitan dengan saya.
3) Kondem tanpa dengar hal sebenar, saya tidak mahu dengar dan saya tidak suka.
4) Sembang kosong.

BERIKLAN.
Ingin beriklan secara professional? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com

TERIMA KASIH
Terima kasih sudi berkunjung dan komen. Silakan kongsi untuk manfaat ramai. Sebarang cadangan dialu-alukan dan pertanyaan sila email ke panjialamnusantara@gmail.com

Penulis nama pena,
Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta.

ARTIKEL TERKINI

BOMOH SCAMMER PENUNGGANG AGAMA GILA

PSIKOPAT BOMOH SCAMMER PENUNGGANG AGAMA   (Moga pembaca mudah faham. Kesulitan mohon maaf 🙏). Beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta...